Moduły ZM to zaawansowane urządzenia elektroniczne montowane w pojazdach komunikacji publicznej. Choć zazwyczaj umieszczone są w niewidocznych miejscach – np. w szafie RACK – stanowią kluczowy element systemu informacji pasażerskiej. Pod względem znaczenia w hierarchii systemowej ustępują jedynie komputerowi pokładowemu (sterownikowi), z którym ściśle współpracują i który aktywnie wspomagają w realizacji wszystkich funkcji.
W zależności od konfiguracji, moduł ZM może być wyposażony w wiele elementów wspierających zarówno komunikację, jak i funkcje analityczne:
- Moduły łączności: GSM/LTE do połączenia z centralą oraz Wi-Fi do udostępniania internetu pasażerom,
- Odbiorniki GPS: do precyzyjnego określania lokalizacji pojazdu,
- Interfejsy komunikacyjne: CAN, RS, ETH – pozwalają na zbieranie i przetwarzanie danych z pojazdu w czasie rzeczywistym,
- Moduły switch ethernet: dzięki zintegrowanym układom, ZM pełni często rolę głównego switch’a sieci ETH w pojeździe,
- Moduły audio: wzmacniacze umożliwiające zarządzanie dźwiękiem w systemie zapowiedzi głosowych,
- Wejścia cyfrowe: do odczytu stanów sygnałów z pojazdu, takich jak: otwarcie drzwi, wciśnięcie przycisku „STOP”, impulsy drogi itp.
- Wyjścia cyfrowe: do sterowania zewnętrznymi urządzeniami
Moduł ZM zbiera dane z różnych układów i komponentów pojazdu, a następnie przekazuje je do komputera pokładowego – zazwyczaj za pośrednictwem interfejsu Ethernet. Dodatkowo urządzenie posiada liczne złącza antenowe (GSM, Wi-Fi, GPS), kilka slotów na karty SIM oraz możliwość rozbudowy o dodatkowe moduły, zgodnie z wymaganiami systemowymi.
W zależności od potrzeb, moduł ZM może być również zintegrowany z odbiornikami radiowymi, alkomatami, bramkami zliczającymi pasażerów oraz innymi peryferiami. Obudowa modułu została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić łatwy montaż w standardowych szafach RACK, zachowując jednocześnie kompaktowe wymiary i łatwy dostęp do interfejsów.


