System Informacji Pasażerskiej
Główne funkcje systemu mają na celu:
- przekazywanie informacji wizualnej dla pasażerów w pojazdach komunikacji zbiorowej poprzez prezentowanie statycznych i dynamicznych treści na tablicach zewnętrznych i wewnętrznych,
- emisję zapowiedzi głosowych dla pasażerów znajdujących się w przestrzeni pasażerskiej pojazdu, z informacją o przebiegu trasy oraz innych informacji lub komunikatów,
- przekazywanie informacji głosowej na zewnątrz pojazdu dla pasażerów z niepełnosprawnością poprzez wygłaszanie informacji o numerze linii i relacji,
- przekazywanie pasażerom w pojazdach graficznych i fonicznych bieżących komunikatów dyspozytorskich, np. o zmianach i zakłóceniach w kursowaniu pojazdów,
- prezentację w pojazdach informacji, komunikatów, ogłoszeń, materiałów reklamowych Organizatora transportu, przewoźnika lub w szczególności komercyjnych reklam na monitorach wewnątrz pojazdu w połączeniu z funkcją geolokalizacji dedykowanych informacji oraz w odniesieniu do wskazanych numerów linii, numerów pojazdów,
- prezentację w pojazdach dynamicznych i aktualizowanych na bieżąco informacji graficznych o przebiegu linii, położeniu na trasie, czasach przejazdów, przesiadkach na nośnikach posiadających ekrany LCD – monitorach wewnętrznych, w kasownikach elektronicznych,
- dostęp do Internetu dla pasażerów – dedykowany, wydzielony mobilny HotSpot GSM/WiFi,
- interakcję pasażera z systemem SIP poprzez komunikacje pojazd – pilot SID osoby niedowidzącej, obsługę zgłoszeń z przycisków STOP, z przycisków wyzwalania zezwolenia na otwarcie drzwi, z przycisku żądania otwarcia rampy dla osób niepełnosprawnych,
- prezentowanie na tablicach przystankowych TIP aktualizowanych na bieżąco informacji dla pasażerów, poprzez wizualne i głosowe informowanie o rzeczywistych odjazdów pojazdów, o zakłóceniach ruchu, o komunikatach specjalnych przewoźnika, prezentowanie informacji np. o jakości powietrza,
- sprawowanie przez autokomputer sterujący pracą systemu SIP ciągłego nadzoru diagnostycznego nad pracą systemu z raportowaniem do CNR.
Najistotniejsze zalety systemu:
- realizacja wymaganych i indywidualnych scenariuszy prezentacji informacji graficznej i wygłaszania komunikatów głosowych wg indywidualnych wymagań organizatora transportu lub przewoźnika,
- możliwość pracy w trybie on-line i off-line (w przypadku zakłóceń lub braku komunikacji GSM),
- poprawa wizerunku przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie najnowszych rozwiązań technicznych w zakresie prezentowania informacji wizualnych (najnowsze technologie LCD i kodeki wideo dla tablic LCD) i informacji głosowych (MP3, TTS);
- możliwość aktualizacji i dostosowania oprogramowania do zmieniających się wymagań,
- możliwość modułowej rozbudowy rozwiązania systemu SIP w miarę zmieniających się i rozwijanych nowych technologii i urządzeń,
- zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów poprzez możliwość zmiany trybów pracy tablic wyświetlających – regulacja jasności, wyłączenie selektywne tablic, wyłączanie podświetlenia – zgodnie z wymaganiami i scenariuszami funkcjonalnymi dla SIP klienta,
Podstawowe elementy systemu
- autokomputer/Sterownik SIP/komputer pokładowy;
- tablice informacyjne zewnętrzne
- tablice informacyjne wewnętrzne
- tablicy Informacji Przystankowej (TIP),
- wzmacniacz audio, mikrofony, głośniki,
- router GSM/WiFi
Jak działa system informacji pasażerskiej
Nowoczesny system SIP podnosi to znacząco komfort obsługi pasażerów, korzystających z usług komunikacji miejskiej. Pojazdy taboru wyposażone są w autokomputer, nowoczesne elektroniczne tablice informacyjne LED/LCD zewnętrzne i wewnętrzne, wielokanałowy system zapowiedzi głosowych, urządzenia łączności. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi m.in. panel sterujący pełniący rolę autokomputera/sterownika SIL. Autokomputer, realizując wybrane przez kierującego zadanie przewozowe, automatycznie steruje urządzeniami systemu SIP- zgodnie z zaimplementowanymi scenariuszami wizualizacji i zapowiedzi głosowych. Na tej podstawie pasażerowie są w każdym miejscy i momencie podróży informowani o linii, kierunku, położeniu pojazdu na trasie przejazdu, zmianach na trasie, czasach przejazdów, możliwości przesiadek oraz korzystają z dodatkowych informacji, które emitują tablice, w zależności od aktualnej zawartości informacyjnej i aktualizacji treści otrzymywanych ze sterownika – tak w odniesieniu do lokalizacji GPS, zdarzeń/sygnałów z pojazdu, informacji dyspozytorskich. Dane zasilające system pokładowy SIP i autokomputer są przesyłane w plikach rozkładów jazdy poprzez modemy/routery 4G/5G z systemu centralnego CNR. Istnieję również funkcjonalność pracy autonomicznej, tylko na bazie danych zapisanych w pamięci autokomputera. Dane zebrane przez autokomputer podczas realizacji przejazdu na liniach komunikacyjnych zasilają zwrotnie system centralny, umożliwiając diagnostykę SIP oraz nadzór i weryfikacje pracy przewozowej. Informacja te są przekazywana na bieżąco (on-line) z pojazdów, co umożliwia zasilenie systemu CNR i udostępnienie stamtąd danych dla dodatkowych aplikacji mobilnych, tożsamych funkcjonalnie z tymi prezentowanymi np. w CNR dla dyspozytora, na stronie WWW lub na tablicach TIP.





