Traugutta 7; 39-300 Mielec +48 17 773 80 80

System Pobierania Opłat

Główne funkcje systemu mają na celu:

  • realizację wszystkich funkcji związanych z pobieraniem opłat za przewozy osób i bagażu w pasażerskim transporcie publicznym,
  • przygotowanie plików taryf, zgodnie z regulaminami opłat i przewozów,
  • przygotowanie i przekazywanie danych taryfowych do urządzeń w pojazdach – kasowników, sterowników kasowników,
  • realizację procesów walidacji biletów w pojazdach,
  • realizacje procesów kontroli biletów w pojazdach,
  • realizację procesów windykacji mandatów,
  • rejestrację i nadzór nad sprawnością urządzeń, w tym zaawansowaną diagnostykę błędów i usterek,
  • integrację różnych rodzajów nośników biletów: papierowych, z QR kodem, nośników elektronicznych NFC/Mifare®, zbliżeniowych kart płatniczych EMV lub kart w smartfonie (HCE, BLIK), w telefonie lub zegarku (z NFC) etc.,
  • personalizację graficzną i elektroniczną nośników biletów,
  • integracje obsługi w ramach jednego systemu różnych rodzajów nośników biletów: papierowych, z QR kodem, nośników elektronicznych NFC/Mifare®, zbliżeniowych kart płatniczych EMV, aplikacji mobilnych,
  • raportowanie ilości skasowanych biletów,
  • raportowanie stanu środków na nośnikach, kwot zakupionych biletów, opłat dodatkowych,
  • realizację funkcjonalności elektronicznej portmonetki na nośników elektronicznych z technologią NFC lub Mifare®,
  • wygodne zakupy poprzez zakup różnych biletów w POK, online, przez aplikację mobilną, w biletomatach lub bezpośrednio w kasowniku w pojeździe,
  • doładowanie internetowe lub zakup biletów w modelu konto-centrycznym na koncie pasażera lub zapisaniem w pamięci nośnika,
  • realizację różnych modeli naliczania kosztów i opłat EMV za przejazdy – modele ze stałą ceną (KFT), modele z odroczoną płatnością, modem z kalkulowaniem najlepszej ceny (MTT),
  • wystawienie API i współpracę z dostawcami aplikacji mobilnych w celu blokowanie możliwości zakupu biletów podczas czynności kontroli biletowej,
  • przekazywanie pasażerom w pojazdach graficznych i fonicznych bieżących komunikatów na kasownikach,
  • oznaczenie skasowań na bilecie i trwałe znakowanie skasowanych biletów papierowych,
  • prezentację w pojazdach informacji, komunikatów, ogłoszeń, materiałów reklamowych Organizatora transportu, przewoźnika – w kasownikach posiadających ekrany LCD,
  • prezentację w pojazdach treści dynamicznych i aktualizowanych na bieżąco informacji graficznych z rozkładu jazdy na ekranie o przebiegu linii, położeniu na trasie, czasach przejazdów – w kasownikach posiadających ekrany LCD,
  • prezentowanie na ekranie LCD kasownika treści dynamicznych i aktualizowanych na bieżąco informacji graficznych QR kodów z informacją o numerze linii, nazwie kierunku, bieżącym przystanku, dacie, czasie – w kasownikach posiadających ekrany LCD – na potrzeby lokalizacji miejsca nabycie biletu w aplikacji mobilnej,
  • interakcję pasażerami z niepełnosprawnością – funkcja wysokiego kontrastu, sygnalizacja akustyczna i głosowe informacje dla osób niepełnosprawnych,
  • sprawowanie przez autokomputer sterujący pracą systemu biletowego ciągłego nadzoru diagnostycznego nad pracą systemu z raportowaniem do CNR.

Najistotniejsze zalety systemu:

  • realizacja wymaganych i indywidualnych systemów poboru opłat wg wymagań organizatora transportu lub przewoźnika,
  • możliwość pracy autonomicznej w trybie on-line i off-linę (w przypadku zakłóceń lub braku komunikacji GSM) w rozwiązaniach, w których informacje o biletach są zapisane na karcie pasażera (NFC/Mifare®),
  • poprawa wizerunku przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie najnowszych rozwiązań technicznych w zakresie systemów poboru opłat (najnowsze technologie KFT, MTT, nośniki i urządzenia mobilne),
  • bezpieczeństwo rozwiązania i zgodność z technologiami i wymaganiami organizacji płatniczych,
  • możliwość aktualizacji i dostosowania oprogramowania systemu biletowego do zmieniających się wymagań i taryf,
  • możliwość modułowej rozbudowy rozwiązania systemu biletowego w miarę zmieniających się i rozwijanych nowych technologii i urządzeń,
  • kontrola wpływów ze sprzedaży biletów, windykacji mandatów,
  • współpraca z systemami F-K w zakresie integracji rozwiązań.

Podstawowe elementy systemu

  • autokomputer / komputer pokładowy,
  • kasowniki do znakowania biletów papierowych KRG-6KN, KRG-6KB, KRG-6KB3,
  • kasowniki elektroniczne dwufunkcyjne KRG-8 obsługą biletów papierowych i nośników NFC/Mifare®,
  • kasowniki elektroniczne jednofunkcyjne KRG-7 KRG-11 obsługą nośników NFC/Mifare®,
  • kasowniki elektroniczne dwufunkcyjne KRG-7, KRG-11 obsługą nośników NFC/Mifare®/EMV,
  • kasowniki elektroniczne trzyfunkcyjne KRG-12, KRG-13 obsługą biletów papierowych i nośników NFC/Mifare®/EMV,
  • wielofunkcyjne czytniki NFC i terminale kontrolerskie EMV obsługą nośników NFC/Mifare® oraz kart EMV,
  • przełączniki sieciowe/switche LAN oraz router GSM/WiFi.

Jak działa system biletowy

Nowoczesny system biletowy jest jednym z podstawowych i wymaganych systemów w pojazdach transportu zbiorowego. Nowoczesny system biletowy, działający w oparciu o karty pamięciowe lub kompatybilne nośniki NFC/Mifare® podnosi to znacząco komfort obsługi pasażerów korzystających na co dzień z usług komunikacji miejskiej. Pojazdy taboru wyposażone są w autokomputer integrujący podsystemy informacyjne pojazdu, w nowoczesne kasowniki elektroniczne z obsługą kart bezkontaktowych oraz bezkontaktowych kart płatniczych EMV oraz w wspólne dla wszystkich podsystemów urządzenia sieciowe oraz urządzenia łączności 4G/5G oraz WiFi. W skład wyposażenia podsystemu biletowego pojazdu wchodzi m.in. panel sterujący pełniący rolę autokomputera oraz kasowniki. Autokomputer, realizując wybrane przez kierującego zadanie przewozowe, automatycznie steruje pracą kasowników i przekazuje do nich pliki taryfowe umożliwiające profilowanie oferty biletowej podczas operacji skasowań/rejestracji biletów i czynności zakupu biletów – zgodnie z zaimplementowanymi scenariuszami wizualizacji czynności zakupu biletów na ekranie kasownika. Na tej podstawie pasażerowie mogą nabyć wymagane bilety, zapisując kontrakty na karcie lub wiążąc je z numerem karty lub tokenem, a kasownik te dane poprzez autokomputer przekazuje do systemu zarządzającego. W każdym miejscu i momencie podróży pasażerowie korzystający z aplikacji mobilnej mogą poprzez dynamiczny kod QR pozyskać informacje o miejscu nabycia biletu i numerze realizowanej linii komunikacyjnej, co pozwala personalizować miejsce zakupu biletu np. na potrzeby realizacji funkcjonalności CICO.  Dane taryfowe zasilające pokładowy system biletowy i autokomputer są przesyłane w plikach taryf, czarnych list, białych list poprzez modemy/routery 4G/5G z systemu centralnego E-BILET-u. Istnieję również funkcjonalność pracy autonomicznej, tylko na bazie danych zapisanych w pamięci autokomputera i na kartach pasażerskich Mifare®.  Dane zebrane z kasowników elektronicznych – przez autokomputer podczas realizacji przejazdu na liniach komunikacyjnych zasilają zwrotnie system centralny E-BILET-u, umożliwiając rozliczenie opłat, kontrolę biletową oraz nadzór i weryfikację poprawności pobrań z konta pasażera lub konta bankowego. Informacja te są przekazywana na bieżąco (on-line) z pojazdów, co umożliwia zasilenie centralnego systemu E-BIELT i udostępnienie stamtąd danych dla dodatkowych biletowych aplikacji mobilnych, powiązanie informacji przekazywanych z systemu płatności bankowych (od agenta rozliczeniowego – ACQ). Centralny System E-BILET-u w ramach zintegrowanych modułów pakietu Municom Premium® realizuje obsługę pracy POS, POK, wystawia API dla systemu sprawdzarek/terminali kontrolerskich zapewnia równocześnie nadzór nad kontrolą biletową i windykacją, pracą kontrolerów, udostępnia dyspozytorom wgląd w stan diagnostyki sprawności urządzeń biletowych w systemie.